جامعه و پژوهش

جامعه شناسی برای زندگی

جامعه و پژوهش

جامعه شناسی برای زندگی

جامعه و پژوهش

معرفی کتاب: ملت عشق

علی محمدزاده | پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۱۶ ب.ظ

عنوان کتاب: ملت عشق

نویسنده: الیف شافاک

مترجم: ارسلان فصیحی

سال نشر: 1393

انتشارات: تهران: ققنوس

نویسنده‌ی معرفی کتاب: زهرا عاطفی

ملت عشق
کتاب ملت عشق به داستان زندگی شمس تبریزی و مولوی می‌پردازد.

شمس ­تبریزی، از دراویش بسیار معروف ایرانی، اهل تبریز و عاشق سیر و سیاحت بود؛ طوری‌که در یک­جا بند نمی­‌شد و همواره در حال سفر بود؛ سفر درونی و بیرونی.

بسیاری او را استاد مولانا می­‌دانند و می­‌گویند که مولانا شعر و شاعری‌اش را مدیون شمس بوده است. خود مولانا در جایی می­‌گوید که نقش‌اش در شاعری فقط به اندازه­‌ی یک قلم یا مرکب است؛ به بیانی دیگر، خودش را وسیله‌­ای بیش نمی­‌بیند.

شمس در سال ٦٢٣ خورشیدی (٦٤٢ قمری) وارد قونیه شد و در آنجا به شیخ جلالالدین محمد بلخی (مولوی) آشنا شد و دورهی تازهای از زندگی هر دو در این شهر آغاز شد.

مولانا پیش از این، به تدریس علوم و وعظ مشغول بود؛ اما پس­ از آشنایی با شمس، این خرقه از تن بیرون­کرد و لباس جدیدی به تن نمود. کسی­ که پیش از این، جوانان شهر در رکابش بودند و او را شیخ خود خطاب می­‌کردند، به پای تعلیمات شمس نشست و به تعبیر خود شمس، هم‌دم و هم‌­راز و آیینه­‌ی وجود او گردید.

کتاب ملت عشق، این رابطه­‌ی دوستی یا شاگرد ـ استادی را به­‌خوبی به تصویر می­‌کشد؛ آن ­هم از زبان شخص سومی که پس از تحولات زندگی­‌اش با این دو انسان بزرگ آشنا شده و طریقت آن­ها را در پیش گرفته ­است. او تصمیم می­‌گیرد پیش از مرگش داستان زندگی این­ دو عالم را در رمانی به رشته‌ی­ تحریر درآورد. این رمان برای ویراستاری به یک مؤسسه­‌ی انتشاراتی بزرگ در امریکا سپرده می‌شود و در پی آن اتفاقاتی می­‌افتد که این رمان را خواندنی­‌تر می‌کند.

در این­ رمان دو داستان، یکی در زمان مولوی و دیگری در زمان نویسنده‌ی کتاب، به طور موازی پیش می­‌رود. در کنار داستان زندگی و آشنایی شمس و مولوی، داستان فردی به نام اللا روبینشتاین هم روایت می‌شود که تحت تأثیر داستان زندگی شمس و مولوی، زندگی‌اش رنگی دگر می‌گیرد.

شعر زیر، در مقدمه کتاب و در وصف عشق آمده است:

به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشـق

خـود به­تـنهایی دنیایـی است، عشـــق

یا درست در میانش هستی، در آتشـش

یا بیرونــش هستـی، در حسرتــش...

  • علی محمدزاده

الیف شافاک

زهرا عاطفی

ملت عشق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی